Algemeen

Op weg naar een modulaire, flexibele SLA

By 17 februari 2021 No Comments
Op weg naar een modulaire, flexibele SLA

We kregen veel reacties op onze vorige blog, waarin we beschreven dat we constateren dat er veel geld over de balk gegooid wordt als het gaat om IT-beheer. Door de wirwar van IT-landschappen zijn er complexiteiten ontstaan, de contractinhoud is voor klanten onduidelijk en er wordt nog weleens vergeten om van de oude spullen af te komen. De IT-beheerskosten kunnen sterk omlaag, is onze stelling, onder andere door het volgende te doen:

Stap 1: Ruim op!

In elk IT-project dat PurpleCloud uitvoert is het opruimen van legacy applicaties of systemen altijd inbegrepen. Dat is onze belofte. Sterker nog, dat is een voorwaarde voor ons om een IT-project uit te voeren. Anders krijg je dubbele kosten waarbij betaald wordt voor oude systemen die al in een nieuwe Cloud oplossing, SaaS of Azure, zijn ondergebracht. Daarnaast is het, net zoals bij een normale verhuizing, weinig zinvol om ‘oude spullen’ mee te verhuizen die nooit meer gebruikt worden en onnodig veel ruimte innemen.

Stap 2: Verbeter, verander en vernieuw!

Verbeter door te veranderen en vernieuw in een voor de organisatie passend tempo. Het inventariseren en doorvoeren van kostenbesparingen bij een verandering vergt technische, organisatorische en mensen kennis. De gebruiker staat bij ons hierbij altijd op de eerste plaats, daarna volgt de organisatie en dan pas de techniek. Juist op het gebied van werken en samenwerken is er voor de gebruiker nogal wat veranderd. De meeste SLA’s zijn bijvoorbeeld afgesloten met het idee dat iedereen op kantoor werkt en applicaties afhankelijk zijn van systemen die wij vertroetelen, terwijl dat niet meer de realiteit is. Dan worden er bijvoorbeeld All-in contracten betaald voor printers, voorzien van minimum printvolumes per maand, terwijl er nauwelijks iemand aanwezig is.

Extra kosten volgen, omdat iemand op de thuiswerkplek zijn of haar printkosten gaat declareren. Iets gelijksoortigs kan bijvoorbeeld gelden voor het internetgebruik of kosten voor dataopslag en retentie van systemen die niet meer nodig zijn. Onze tweede stelling is dan ook dat de behoefte aan modulaire flexibele SLA’s (gebaseerd op diensten) alleen nog maar zal toenemen. Je wilt betalen naar gebruik, onafhankelijk van waar jouw collega’s hun werkzaamheden uitvoeren. Is dat nu zo? Waarschijnlijk niet…

Stap 3: Houd het simpel!

De IT beheerskosten kunnen omlaag door Cloud omgevingen efficiënter in te richten. Denk aan standaardisatie, templates, zelfredzaamheid en het automatiseren van handmatige processen. Hoe eenvoudiger en natuurlijker de omgeving is, hoe eenvoudiger het wordt hiermee te werken en flexibiliteit mogelijk te maken.

Hoe ziet een modulaire SLA eruit?

Als er opgeruimd is, complexiteiten zijn weggehaald en duidelijk is wat er nodig is om de gebruikers in de organisatie te ondersteunen. Dan pas gaan we samen bouwen aan een modulaire SLA.

Je leest er meer over terug in onze volgende blog.